torsdag, april 16, 2009

AERA: onsdag

Kald dag i dag - mykje vind gjør at solen ikke biter skikkelig. Frokost på Cafe 222 var overpriset, småkald (satt ute i et skyggefult bakrom) og ikke særlig god. Lang kø var det på hipster-stedet også. Starbucks i morgen. Fant basketbanen på taket av annekset mellom hotell-tårnene, og fikk puttet noen 1 og 3-poengere før første sesjon i dag:

Denne var viet TPACK-modellen og her fikk vi presentert blant annet en survey om TPACK for lærerstudenter, gå til http://tpack.org for å bidra til å spisse instrumentene sammen med blant andre TPACK-guruene Misrha and Kohler.

Bra bidrag også fra Judi Harris, som dreide seg om hvordan TPACK kan brukes til å spisse lærernes undervisningsplanlegging. Sjekk http://activitytypes.wmwikis.net/Presentations

Herrene Doering og Miller (som heter Charles, ikke Paul..) hadde fått med seg Cassie Scharber fra Learning Technology Collaborative Univ Minnesota og presenterte hvordan TPACK ble brukt i etterutdanning av lærere. TPACK ble også brukt som strategi for utvikling av Geothentic som "scaffolder" læreren for hver av bokstavene i TPACK. Opplegget minner om scaffoldingen fra Bereiter og Scardemelias Knowledge Forum, men pakket inn i dagens google-earthiske teknologi. Som forrige presentasjon fra denne gjengen så ser det überkult ut. http://geothentic.umn.edu lanserers om ca en mnd. Send mail for registering!

Sesjonen ble avsluttet av et fantastisk Discussant-innlegg fra Margaret Niess. Hun syns vel at TPACK er en relativt sløv modell, og lurte på om PCK vra lett å skjønne... i 1986? Kommentarene hennes var stilige på en Regi Enerstvedt-aktig måte (som aldri aldri aldri ble imponert over alt det derre "nye" – som Bourdieu feks – det meste var jo allrede skrevet i Russland på 30-tallet...) - damen drar fram diagrammer fra 80-tallet som viser tanker om kontinuerlig integrasjon mellom domenene som inngår i PCK. Hun mener likevel at TPACK er en spennende ide, men heller til at TPACK bør oppfattes som dynamisk kunnskapsdomene, og at man må arbeide med å raffinere forskningsspørsmålene knyttet til modellen. Et raskt blikk på ovennevnte survey og instrumentet som ble brukt der støtter vel den oppfatningen.

Dagen gikk videre med til et par sløvere sesjoner, blant annet fra miljøet rundt MIT og det som har blitt kalt the Computer Clubhouse Learning Modell. Lite nytt her, selv om både Michael Cole og Mitch Resnick var til stede. Formatet med Poster-session trenger ikke alltid å være vellykket.

Avsluttet med en sesjon som i utgangspunktet så spennende ut, om læring i Second Life og WoW - men dette var også old news. Gjesp. Kvelden går med til å forberede eget innlegg i morgen - om SITES 2006.

Morsom kuriosa:
Fikk kjøpt "min egen" bok i dag, Cross National Information and Communication Technology, hvor jeg har skrevet et av summary-kapitlene "Trends in Instructional ICT Infrastructure", sammen med Andreas Quale. Prosessen med denne boken har vært lang og litt vond, derfor var det helt herlig å kunne bla opp ti daler og få den i hånden i dag - lenge før vi har mottat author´s copies fra forlaget...

Ingen kommentarer: